Date: 2016.6.14 (Tue) 19:00 start
Venue: art space tetra 1F
Speaker: Lee Yong Woo ( assistant professor/faculty fellow of East Asian Studies at New York University)
Interviewer: Kuroda Raiji
entrance fee: one drink order & donation
日時:6月14日(火)19:00~
場所:art space tetra 1階
スピーカー:イ・ヨンウ(ニューヨーク大学助教授)
聞き手:黒田雷児
入場料:ワンドリンクオーダー+カンパ
Asian divas and their music were significant socio-cultural phenomenon given that pop music often expresses new sociocultural identity, moral value and modernity during urbanization and modernization process.
Thus, this talk takes a closer look at Asian female singers life and songs, such as Lee Erisu, Kim Chooja from Korea, Misora Hibari Matsuda Seiko from Japan, Teresa Teng from China and Taiwan, Saloma Ismail from Malay, Lata Mangeshkar from India, Imelda Papin from Philippine during the colonial and postcolonial era and how the representation of women's physicality, chastity and moral values had been described in terms of gender and sexuality in cultural discourse.
Especially I will focus on the concept of Asian modernism in Asian pop music through Derridian idea of “Spectographies” (spectrality of media), by taking a glimpse at the multi-layered lives of Asian women during the 1920s ~ 1980s, and exploring issues of race,gender, sexuality and imperialism. Thus this talk revisits complex configuration of memories and colonial remnants, alternative local performativity against patriarchical morals, characterized by imperialism and modernization, through analysis of various female singers songs as means of reviving multifarious voices and testimonies.
(Left) Kim Sisters, c.1960s
Lee YongWoo
Lee Yongwoo is an assistant professor/faculty fellow of East Asian Studies at New York University. His primary research and teaching interests focus on media and cultural studies of modern Korea, critical theory, popular culture in East Asia, film studies, critical musicology, intellectual history of wartime Japan and postwar Korea, Korean contemporary art, and post/colonial historiography. He is currently revising his book manuscript, Embedded Voices in Between Empires: The Cultural Formation of Korean Popular Music in Modern Times, which explores the historical trajectory of colonial mentalities and the genealogy of cultural modernities and Americanization in South Korea by recontextualizing popular music as a narrative of collective memories and mass trauma.
<概要>
大衆音楽が、都市化と近代化の過程のなかで、社会文化的なアイデンティティ、道徳的価値、近代性を表すことが多いとすれば、アジアの歌姫とその音楽は社会文化的に重要な現象である。
そこでこのトークでは、植民地時代とその後の時代の、韓国のイ・エリス、キム・チュジャ、日本の美空ひばりと松田聖子、中国・台湾のテレサ・テン、マレーのサロマ・イスマイル、インドのラタ・マンゲシュカール、フィリピンのイメルダ・パピンらのアジアの女性歌手の生と歌を仔細に検討してみる。それによって、ジェンダーやセクシャリティの観点から女性の身体、貞節と道徳価値が文化的な言説のなかでどのように描かれてきたかを考察する。
特に、1920~80年代のアジアの女性の多層的な生の様相に注目して、人種、セクシャリティ、帝国主義の問題を論じることによって、ジャック・デリダのいう「スペクトグラフィー」(メディアのスペクトル性)概念を使ってアジアの大衆音楽におけるアジアのモダニズム概念に焦点をあてる。
このトークは、多様な声と証言を再生させる手段としての様々な女性歌手の分析を通して、記憶と植民地の残滓、家父長制的道徳に抗するオールタナティヴな地方的パフォーマンス性の雑多な複雑体を見直すものである。
(写真)キム・シスターズ,1960年代頃
スピーカー:イ・ヨンウ (ニューヨーク大学助教授、東アジア研究フェロー)
近代韓国のメディア・文化研究、批評理論、東アジア大衆文化、映画研究、批評的音楽論、戦時日本と戦後韓国の知の歴史、韓国現代美術、植民地・後植民地の歴史等を研究。集団的記憶と大衆のトラウマの物語として大衆音楽を新たに位置づけることによって、韓国における文化の近代性とアメリカ化の植民地心性と発生過程を論じた著書「ふたつの帝国間に埋められた声―近代における韓国大衆音楽の文化形成」を準備中。
聞き手:黒田雷児
通訳手伝い:江上賢一郎(テトラ運営メンバー)